Vidzemē izmēģinās divus modeļus transportam pēc pieprasījuma
Autotransporta direkcija (ATD) sadarbībā ar plānošanas reģioniem iecerējusi izmēģināt jaunu pakalpojumu - transportu pēc pieprasījuma jeb reisus, ko pasažieru iepriekš piesaka.
Alūksnes novadā plānots izmēģināt klasisko modeli, kas nozīmē, ka sabiedriskais transports kursēs jau esošajā maršrutā, taču atsevišķās vietās iebrauks vienīgi tad, ja iedzīvotāji iepriekš būs to pieteikuši. Pašlaik plānots, ka zvanu centrs atradīsies novada pašvaldībā, jo iedzīvotājiem tas varētu būt ērtākais saziņas veids, lai pieteiktu braucienu, skaidroja Āboliņa.
Savukārt Mazsalacas novadā plānots ieviest modeli, ko veidos paši iedzīvotāji, par pamatu ņemot viņu pārvietošanās vajadzības. Arī šajā gadījumā sabiedriskais transports kursēs jau esošā maršrutā, taču, vedoties pēc braucēju vajadzībām, maršruts būs elastīgs un pielāgojams. Vienlaikus Mazsalacas novadā varētu ieviest inovatīvu risinājumu, kad pakalpojuma nodrošinātājs atrastos nevis pilsētā, bet gan lauku teritorijā. Tas ne tikai atvieglotu šāda modeļa īstenošanu novadā, bet radītu arī jaunas darbavietas, skaidroja Āboliņa.
Pašlaik nav konkrēti zināms, kad Mazsalacas un Alūksnes novadu maršrutos varētu ieviest transportu pēc pieprasījuma. Āboliņa pieļāva, kas tas varētu notikt 2019.gada februārī vai martā. Lielākais izaicinājums pašlaik esot juridiskie jautājumi - ņemot pašreizējo normatīvo aktu regulējumu un citus apstākļus, nepieciešams rūpīgi apsvērt katru no pieņemtajiem lēmumiem. Piemēram, gadījumā, ja pilottests izrādīsies neveiksmīgs, praktiski neiespējami būšot atjaunot sabiedriskā transporta kustību maršrutā, kas iepriekš novērtēts kā nerentabls un zaudējumus nesošs, skaidroja Āboliņa. Tāpat esot rūpīgi jāapsver, kurš no iespējamiem modeļiem būs visatbilstošākais konkrēto teritoriju iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem, kā pakalpojumu pareizāk koordinēt un administrēt u.c. jautājumi.
Lai gan pašlaik plānots attīstīt šos divus modeļus, tomēr projektā iesaistītie dalībnieki - Vidzemes plānošanas reģions, Autotransporta direkcija un Vidzemes Augstskola - neizslēdz iespēju izmēģināt vēl kādu modeli transportam pēc pieprasījuma - piemēram, ar pašvaldības līdzfinansējumu. Izmēģinot atšķirīgus modeļus, būs iespēja izvērtēt katra priekšrocības un trūkumus, kā arī atbilstību konkrētās pašvaldības iedzīvotāju mobilitātes vajadzībām un iespējām modeli integrēt kopējā sabiedriskā transporta sistēmā Latvijā, piebilda Āboliņa.
Izvērtējot risinājumu piemērotību konkrētajām teritorijām, Vidzemes Augstskola šopavasar veica iedzīvotāju intervijas Sēļos, Ramatā, Vērsī un Mazsalacā ar mērķi apzināt vietējo iedzīvotāju vajadzības un pārvietošanās paradumus. Kopumā sarunās piedalījās 64 iedzīvotāji, kuri ikdienā izmanto sabiedrisko transportu vai ir potenciāli pakalpojuma saņēmēji. No visiem interviju dalībniekiem apmēram trešā daļa norādījuši, ka uz novada centru dodas galvenokārt iepirkties, 19% - uz darbu, 10% - uz skolu. Iedzīvotāji novada centru apmeklē arī skaidras naudas izņemšanai no bankomāta, pasta apmeklējumam un citu pakalpojumu saņemšanai.
Kā norādīja Āboliņa, izpētot vietējo iedzīvotāju vajadzības, atklājušies arī interesanti fakti. Piemēram, iedzīvotāji jau ir pieraduši pie ierobežotas mobilitātes un risina problēmas saviem spēkiem - piemēram, 63% aptaujāto organizē kopīgus radu vai draugu braucienus uz pakalpojumu saņemšanas vietām.
Uz sarakstu